czwartek, 14 lipca 2016

Temat VIII, roz. III: Piękna epoka

1. Rozwój cywilizacyjny i zmiany w życiu codziennym
  • powstanie tzw. czasu wolnego i rozwój aktywności pozazawodowej; zostawianie dzieci w żłobkach (ochronki), choroby cywilizacyjne.
2. Rozwój medycyny i higieny:
  • Ludwik Pasteur - pionier badań związanych z mikrobiologia, twórca szczepionki przeciw wściekliźnie
  • prekursorami antyseptyki Ignaz Semmelweis i Joseph Lister,
  • Paul Berger zaczął stosować maseczkę podczas zabiegów,
  • wynalezienie lampy rentgenowskiej (1895),
  • masowa produkcja aspiryny (1897),
  • Paul Ehrlich tworzy salwarsan (podwaliny nowoczesnej chemioterapii),
  • powstawanie publicznych łaźni.
3. Emancypacja kobiet:
  • jakobini ścinają Olumpe de Gouges za próbę wprowadzenia Deklaracji praw kobiety i obywatelki,
  • feminizacja profesji pielęgniarki i sanitariuszki za sprawą Florence Nightingale,
  • kobiety zaczynają się domagać emancypacji, czyli zrównania w prawach z mężczyznami,
  • w Wielkiej Brytanii rozwinąć się w latach 60. XIXw. sufrażystek (łac. suffragium - "głos wyborczy"). 
4. Oświata:
  • najszybciej powszechna edukacja w Skandynawii i Prusach,
  • w USA objęto tylko ludność białą, dlatego analfabetyzm wśród białych 5%, a 40% mniejszości.
5. Rozwój czytelnictwa i literatura
  • Anglia - Charles Dickens (Oliver Twist, David Copperfield), Rudyard Kipling (Księga dżungli, Brzemię białego człowieka), Joseph Conrad (Lord Jim, Szaleństwa Almayera), Herbert Georg Wells (Wojna światów).
  • Ameryka - Mark Twain (Przygody Tomka Sawyera), Jack London (Martin Eden),
  • Rosja - Fiodor Dostojewski (Biesy, Zbrodnia i kara), Lew Tołstoj (Wojna i pokój) i Anton Czechow (Wiśniowy sad),
  • Francja - naturalizm - Gustave Flaubert (Pani Bovary), Honore de Balzac (Komedia ludzka), Emile Zola (Nana, Germinal), Marcel Proust (W poszukiwaniu straconego czasu)
  • poeci wyklęci - Paul Verlaine, Arthur Rimbaud (symbolizm, "poeci wyklęci")
6. FILOZOFIA:
  • la belle epoque (fr. piękna epoka) - oparto na myśli filozofii pozytywistycznej, koncentracja racjonalnym i praktycznym wyjaśnianiu rzeczywistości (August Comte),
  • intuicjonizm - Henri Bergson - "pęd życiowy" (siły popychające do aktywności),
  • fin de siecle (fr. koniec wieku) - katastrofizm, pesymizm,
  • marksizm,
  • nietzscheanizm.
7. Malarstwo i architektura:
  • realizm - Gustave Courbert oraz Jean-Francois Millet
    JEAN-FRANCOIS MILLET "KOBIETY ZBIERAJĄCE KŁOSY"

    JEAN-FRANCOIS MILLET "ANIOŁ PAŃSKI"




Gustave Courbert Spotkanie (Dzień Dobry, panie Courbert)

Gustave Courbert "Pogrzeb w Ornans"
  • impresjonizm (łac. impressio - wrażenie) - Claude Monet, Pierre-Auguste  Renoir, Edgar Degas
    PIERRE-AUGUSTE RENOIR "NAD WODĄ"
    EDGAR DEGAS "LEKCJA TAŃCA"



 
CLAUDE MONET - DWORZEC SAINT-LAZARE

  •  postimpresjonizm - Paul Cezanne, Paul Gauguin, Vincent van Gogh
    PAUL CEZANNE - GRACZE W KARTY

    Paul Gauguin - Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?

    GUSTAVE MOREAU - ORFEUSZ
  • symbolizm - rzeczywistość poznawana zmysłami, widzialny świat kryje w sobie niedostrzegalną, ale intuicyjnie wyczuwaną sferę wyobraźni, intelektu i emocji. Twórcy: Gustave Moreau, Arnold Bockli
    ARNOLD BOCKLIN - "WYSPA UMARŁYCH"















































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz